Indledning.
1972 - 1973.Jernbanegade.
1973 - 1974.Jyllandsgade.
1974 - 1977. Nørregade.
1977 - 1986. Malervej.
1986 - 1994. Energivej.
1994 - 2005 Randersvej.
2006 - 2011 Randersvej.
2012 - 2016 Randersvej.
2016 Randersvej.



Compu Game.



Compu Game kælderen Jernbanegade.


Navnet COMPU GAME kom af COMPUTER GAME, godt nok meget tidlig i forhold til hvor sjældent computer var i 1982.
Info Karl B.

Compu Game blev startet i 1972 og var en udløber af M og S Automater.(Midt og Sydjysk
automat service.) M og S automater som dengang lå i Havnegade, Esbjerg. Her havde de været
4 om MS (Arne Mielde, Karl B.Olesen, Erik Hedegård og Åge Meier.) Disse 4 kom fra Parkautomater.

Her var Karl Bjerg Olesen stadig ansat som tekniker . Han kørte rundt i det meste af jylland som servicemontør.

M & S Automater havde oprindelig et sammenarbejde med Rex Automater I Århus. Desværre gik
de 2 indehavere af Rex Automater hen og døde pludselig. Enkerne herfra kørte det videre noget tid,
inden det blev solgt til Poul Andersen. M & S manglede derfor en ny sparingspartner. De havde hørt
at der var et par dygtige folk i Århus, der kunne noget med elektronik. Kaj Thorup og Ove Søgaard.
Kaj Thorup var ansat ved KFK i deres ICL afdeling i Århusog OveSøgaard var ansat hos Bellmatic.
De 2 gik sammen med M & S med til at stifte
Compu Game.


Nyt info fra Karl B. Olesen april 2010.
I starten havde Compu Game en del sammenarbejde med Bellmatic om at bygge maskiner. Man lavede
også en del elektronik til disse spilleautomater. Det var en stor hjælp økonomisk for CG i startsfasen.


Da Compu Game blev startet, ansatte M og S Automater Karl B. Olesen som kordinator imellem Arne Mielde
og Ove Søgård. M og S Automater ejede 50 % af Compu Game, 25 % ejes af Kaj Thorup (elektronik ingeniør)
som begyndte at arbejde freelance for CG i udviklingen,
og 25 % af Ove Søgård.


Ove Søgaard.


Karl B. Olesen.


Kaj Thorup.

Der var en del problemer i dette forhold så det endte med at Karl købte M og S automaters aktier i Compu Game.

Compu Game blev startet i yderst beskedne kælderlokaler i Jernbanegade, Esbjerg. I starten lavede de alle print
til M og S Automater. Eivind Birkelev
det tekniske sammen med Kaj Thorup som var freelance. Her kan nævnes "Extra Bonus" som Karl var god til
at reparere. Så besluttede de sig for selv at begynde at fabrikere maskiner fra bunden.

Nye informationer fra Eivind Birkelev jan 2010.

Ved siden af sit arbejde hos CG, startede han på freelance basis opstillingsforretningen Andrup Automater i 1973
sammen med John Lauridsen. Eivind forlod CG 1 jan 1975 og blev ansat ho firmaet Max Manus. I 1976
startede han "Birkelevs Ejendomskontor. I 1987 kom Eivind til Kreditforeningen Danmark, der senere blev til
Realkredit Danmar og i 1996 startede han EjendomsRingen Esbjerg, som i 2010 blev til Estate-Birkelev & Thybo .

Sideløbende med de 2 virksomheder startede Eivind i 1981 selv firmaet EB Electronic, som havde domicil i Richardt
Egholms gamel lokaler i Strandbygade 77. Eivind importerede TV-spil og elektronik fra fjernsøsten. Eivind udviklede
også TV spillet "TV-Game", der blev solgt i Danmark og eksporteret til Norge, såvel i Upright som i Table model.

Andrup Automater blev solgt til Børge Nielsen i 1987. Børge Nielsen solgt til CG i 1987.









Den første maskine hed Compu Game og var lavet i et aluminiums kabinet som en upright. Set i dagens lys i High
tech stil. Spillet gik ud på at samle 3 ens tal. Der blev lavet 10 af disse maskiner som ellers var så veludstyret at den
havde 10 print .Strømforsyningen var et byggesæt fra Josti Kit. Peter Herman Malm som havde "Josti Kit" var en
god ven af huset og var med til at lave den første maskine. Senere samlede vi også nogle kit for "Josti Kit.



Understående kilde: Frede Rasmussen.

Automaten "Compu Game" blev udviklet i teknologien TTL, som faktisk er den ældste teknologi, der blev
anvendt til digitale integrede kredsløb, produceret i større målestok. Da det var første gang, at TTL teknologien
skulle bruges til spilleautomatbranchen, var der mange tekniske udfordringer i blot at få automaten til at fungere!
Al fokus blev lagt på de komponenter, der havde en direkte primær funktion for automaten! Kondensatorer er
en komponent, der kun sjældent har nogen betydning for automatens primære funktion, men de er til gengæld
vældig gode til at bekæmpe elektrisk støj med. Der blev stort set ikke brugt kondensatorer! Som mange
udviklingsafdelinger har oplevet før (og senere), så virkede prototypen rimelig, men alle automater af den første
produktionsserie på 10 stk var uhyre støjfølsomme!

Da komponentleverandørerne hørte om ´støjproblemer´ anbefalede de en helt ny teknologi; "COSMOS" (Senere
kendt under navnet CMOS). Den teknologi var, i hvert fald efter dens specifikationer, meget mere støjimmun.
Udviklingsafdelingen blev dog hurtigt klar over, at selv om den teknologi er væsentlig mere immun overfor elektrisk
støj, så gør den hverken kondensatorer eller andre støjdæmpende komponenter overflødige. Den senere så kendte
Yatzy var produceret helt i CMOS. teknologi blev anvendt mange år, også efter at firmaet gik ind i mikroprocessor
tidsalderen blev der anvendt CMOS omkring selve mikroprocessoren.



Da man holdt åben hus i Jernbanegade, præsenterede man denne flotte automat . En af de lidt større Automatopstillere
dengang Richard Egholm fra Egholm Automater kom selvfølgelig og kikkede på. Han kikkede lidt på de her fine automater,
og sagde:"Sådan nogle vil jeg også godt købe - her lavede han så en kunst-pause. Folkene ved CG nåede lige at rette
ryggen og at se pengene rulle. Så fortsatte den gode Richard Egholm, "Når I har solgt de første 10 Automater. Problemet
var bare at de første 10 spilleautomater aldrig blev solgt.

At den selvsamme herre senere faktisk reddede CG på falderebet kan du læse om længere fremme i fortællingen. Der købte
og betalte han faktisk 100 automater forud for at redde hans drenge.

Den næste maskine hed Compu Flash . Den gode arbejdsånd sørgede skotten "Mac Mos" for. Han samlede automaterne og
ved festlige lejligheder rejste han sig op og sang en skots folkevise. Han var bare så lige til.

Flere information fra Eivind Birkelev jan 2010:

"Mac Mos" var et kælenavn, hans rigtige navn var John O`donnell. Hans kælenavn blev til pga af de skotske rødder der blev
så til Mac og den nye C-Mos teknologi gav ham navnet Mos, altsa han kom til at hedde Mac Mos





Læs videre (Jyllandsgade):